Intelsol letos slaví 10 let na trhu, a tak jsme u této příležitosti vyzpovídali naše zakladatele Matyáše Polocha (CEO) a Filipa Hrnčíře (COO). V rozhovoru mimo jiné prozrazují, proč se pustili do odvětví reklamních předmětů nebo na které zakázky jsou pyšní. A co Matyáš říká studentům VŠE, kam chodí pravidelně přednášet?
Jak příběh Intelsolu začal? Bylo od začátku jasné, že do toho půjdete ve dvou?
Filip: Příběh Intelsolu se začal psát v září 2011 na Vysoké škole ekonomické (VŠE) v Praze. S Matyášem jsme se seznámili na předmětu s názvem Podnikání v malé a střední firmě. Jak příznačné, že? Na cvičení jsme měli vymyslet podnikatelský nápad, už tam se ukázala Matyášova podnikatelská hlava.
Matyáš: Myšlenkou našeho školního projektu bylo otevřít obchod Victoria Secret v Palladiu, protože tehdy se nejbližší pobočka nacházela v Londýně. V první řadě ale seděl někdo, kdo to neustále kritizoval. 🙂
Filip: No to máš pravdu! Nápad nebyl úhledně napsaný v excelovské tabulce, chybělo ti tam DPH, nemělo to plán cash flow…
Matyáš: Tohle krásně vystihuje Intelsol. Já chodím se selskými nápady a Filip hledá jejich proveditelnost. Zkrátka se skvěle doplňujeme.
Jak jste vlastně dospěli k názvu Intelsol?
Filip: Slovo dalo slovo, že bychom mohli vymyslet společný projekt, který nebude jen školní záležitostí. Jelikož jsme vůbec nevěděli, co vlastně chceme dělat, tak bylo potřeba vymyslet co nejvíc univerzální název. A proto vznikl INTELSOL, tedy zkratka anglických slov intelligent solutions (chytrá řešení).
„Řekli jsme si, že Matyáš bude identifikovat potřeby a problémy lidí a já si vezmu na starost realizaci.“
Proč jste se nakonec rozhodli pro obor reklamních předmětů?
Filip: Došlo k tomu trochu náhodou. Řekli jsme si, že Matyáš bude identifikovat potřeby a problémy lidí kolem a já si vezmu na starost realizaci. První zakázky byly opravdu zábavné. Pamatuji si, že Matyášovi tehdy jeden z klientů sdělil, že aktuálně shání polokošile s výšivkou.
Matyáš: Jo, to si také dobře pamatuji. Řekl jsem mu na to: „Jo, umíme.“ (slovo „umíme“ dodnes používáme v našem claimu). Popravdě jsem tenkrát pořádně nevěděl, co je to výšivka. 😁
Filip: Každopádně jsme si tehdy uvědomili, že nákup a prodej brandovaného zboží by mohl být naší cestou. Od té doby jsme začali přemýšlet, komu co vymyslet na míru a jak zákazníkům ušetřit čas, peníze a hlavně starosti.
Toto odvětví je poměrně konkurenční. Věděli jste od začátku, čím se odlišíte od ostatních firem na trhu?
Matyáš: Určitě zákaznickým servisem. Všechno, co jsme dělali, jsme se snažili co nejvíce přizpůsobit klientům tak, aby jim to ulehčilo práci i čas.
Jak to vidíš ty, Filipe?
Fililp: V té době jsme nad odlišením tolik nepřemýšleli, ale cítili jsme sílu našich mozků a osobností. 😁 Věřili jsme, že tento byznys může fungovat. Zákaznický servis byl podle mě klíčový, jak se podnikání rozrůstalo.
„Snažím se u studentů změnit přemýšlení a naučit je, aby se koukali kolem sebe – jak vidět příležitosti, jak vyřešit problémy lidí a jak na tom v ideálním případě vydělat“
Dodnes chodíte přednášet na VŠE, kde příběh Intelsolu začal. V čem jsou vaše přednášky pro studenty přínosné?
Matyáš: Především je chceme inspirovat k tomu, že když člověk něco chce a dokáže obětovat čas a úsilí, tak to může klapnout. Zároveň se snažíme u studentů změnit přemýšlení a naučit je, aby se koukali kolem sebe. Mluvíme s nimi o tom, jak vidět příležitosti, jak vyřešit problémy lidí a jak na tom v ideálním případě vydělat.
Filip: Já už delší dobu přednášet nechodím, ale v lavici pro mě bylo přínosem vidět někoho z praxe, kdo uměl vysvětlit, jak nad věcmi přemýšlet a jak je reálně dělat. Přesně to jsem se studentům vždy snažil předat, ideálně poutavou formou.
Intelsol letos slaví 10. narozeniny. Co se za těch 10 let v oboru reklamních předmětů i obalů nejvíc změnilo? A jak jste se změnili vy sami?
Matyáš: To nejdůležitější se pro naše zákazníky vůbec nemění, pořád chtějí dostávat kreativní nápady za nejlepší ceny a celkově skvělý servis. Co se firmy týče, tak už tomu možná i trochu rozumíme (směje se). Ty první roky to byl opravdu punk, kdy jsme se za pochodu učili de facto úplně všechno od potisků, materiálů, přes logistiku, účetnictví až po řízení lidí. A největší změna pro mně osobně? Už nemusím pracovat o víkendech tak, jako v začátcích. 🤠
Filip: Podle mě se v oboru nic zásadního nezměnilo. Funguje na bázi pečlivé obchodnické práce a budování vztahů. Tento obor se, na rozdíl od jiných, nepřesunul plně do online prostředí. Mění se pouze skladba produktového portfolia, firmy více hledají ekologická a udržitelná řešení. A já osobně? Stal se ze mě flegmatik a už se nenechám tolik rozhodit drobnostmi. 😁
„Dnes můžeme s hrdostí říci, že jsme za 10 let měli čest obsloužit více než tisícovku B2B klientů.“
Máte jednu nebo více oblíbených zakázek, na kterou jste opravdu pyšní?
Filip: Pro mě to jsou pralinky a celá dárková krabička pro Škoda Auto. Možná i proto, že jsem se na projektu podílel svým nápadem. 😁
Matyáš: Obecně tam, kde je klient spokojený s výsledkem. A také zakázky, které nás posouvají o další level dál. 😊 Na jednu zakázku z našich začátků ale vzpomínám nejvíc. Klient tenkrát potřeboval doručit zboží do pátku. Výrobce nám ho z Maďarska měl přivézt ve středu, takže vše vycházelo ideálně. Pak se ale při výrobě něco nepovedlo (jak to tak občas bývá) a najednou doručení ve středu nestíhali. Ve čtvrtek byl navíc v Maďarsku tehdá státní svátek, takže to začalo vypadat velmi černě. Patrik (Mádl – Head of Sales) proto tenkrát nasedl s kolegou ve středu večer do auta, přes noc dojeli do skladu v Maďarsku, tam zboží ráno naložili do auta a sami ho klientovi dovezli až na stůl tak, jak potřeboval.
Když to srovnáme se začátky, jak se Intelsol za 10 let posunul?
Filip: Za těch uplynulých 10 let jsme se jako tým rozrostli ze 2 na současných 23 členů.
Matyáš: Na samém začátku jsme každý pracovali ze svého pokoje nebo obýváku a sklad jsme měli v další místnosti ve stejném bytě. Velké balíky jsme sami tahali výtahem a nakládali je do půjčené dodávky. Pak jsme se postupně přesunuli do sdílených kanceláří a dnes sídlíme ve vlastních prostorech se skladem v pražských Malešicích.
Co byste vzkázali na závěr?
Matyáš: Pevně věřím, že budou naši klienti i nadále spokojení s naším servisem a službami. Kdykoliv by tomu tak nebylo, tady je můj e-mail (matyas.poloch@intelsol.cz) – napište mi svou zpětnou vazbu a změníme to. 😊 K tomu bych chtěl říct že mám celý náš Intelsolí tým opravdu rád a každý jeho člen je nezbytným dílkem celé skládačky.
Filip: Já bych to neřekl lépe. Jsem na Intelsol a všechny ve firmě neskutečně pyšný. A těm, kteří třeba přemýšlí nad založením vlastní firmy, bych vzkázal jedno: spoustu věcí nám to dalo, spoustu vzalo. Ale pokud má někdo koule, ať do toho rozhodně jde. Stojí to za to.
Máte na Filipa a Matyáše jakékoliv doplňující otázky? Neváhejte jim kdykoliv napsat na e-mail matyas.poloch@intelsol.cz a filip.hrncir@intelsol.cz.